Bácsbokod
Bácsborsód
Bácsszentgyörgy
Bátmonostor
Csátalja
Dávod
Dunafalva
Felsõszentiván
Gara
Hercegszántó
Nagybaracska
Szeremle
Vaskút |
|
települések képezik
a "Nyitott Bácska" Leader Akciócsoport mûködési területét.
A Dél-Alföldi régió D-Ny-i szegletében lévõ Bajai statisztikai
kistérség 20 települése közül 13 szomszédos település (686,41
km2, 26.078 fõ) alkotta akciócsoport területét
a bácskai táj hasonló természeti adottságai jellemzik. E periférikus vidék négy
települése közvetlen határ menti, egyikük a megye legkisebb lélekszámú (207
fõ) községe, mely zsáktelepülés is. Baja városában, a Dunával és a déli (Szerbia-Montenegro)
határral körülvett felsõ-bácskai területre a kedvezõ ökológai (talaj, éghajlat)
adottságok jellemzõk. Különleges természeti értéket képvisel az akcióterülettel
határos, a Duna-Dráva Nemzeti Parkhoz tartozó Béda-Karapancsa természetvédelmi
terület.Gazdaságában meghatározó mezõgazdálkodás is az ökológiai adottságokra
épülõ, szerkezete évszázadokon keresztül alakult ki. Napjainkban is fennmaradó
és fejlõdõ ipar soha nem alakult ki a térségben. Infrastruktúrája fejletlenségének
egyik oka a múlt századi történelem okozta elvágott út-, és vasútvonalak, csatornák.
Megszûntek a gazdaság-földrajzilag – ma az Európai Unió határán is túllévõ –
természetes piacok.A terület hátrányos helyzetû, 100%-ban a kedvezményezett
települések közé sorolt. A munkanélküliség aránya 20% feletti.A területet alkotó
települések szerkezete, lélekszáma (jellemzõen 2-3 ezres) hasonló. Ugyancsak
nagy a hasonlóság a társadalmi viszonyokban, a több nemzetiségû – magyar, székely,
német, bunyevác, szerb lakosság múlt századi zaklatott történelmében, vallási,
kulturális hagyományaiban. E tipikusan ”vidéki térség” átlagos népsûrûsége 37
fõ/km2, lakossága elöregedõ és jellemzõ az elvándorlás.A helyi akciócsoportot
alkotó települések kistérségi együttmûködése (statisztikai kistérségi, FEBÖSZ)
hosszabb idõre (1994) nyúlik vissza. Együttmûködésük kiterjedt a többcélú társulás
programjaira (közigazgatási, egészségügyi, területfejlesztési), illetve a közös
Agrárstruktúra és Vidékfejlesztési Program kidolgozására, közös vagyonbiztosítás
és pénzintézet választás gazdasági elõnyeire. |